KOTA BHARU: Keadaan banjir di Kelantan makin buruk apabila jumlah mangsa meningkat mendadak kepada 9,868 orang sehingga jam 3 petang ini, berbanding 3,844 orang pagi tadi.
Semua mangsa membabitkan 3,020 keluarga itu ditempatkan di 89 pusat pemindahan sementara (PPS) di sembilan daerah iaitu Pasir Mas, Kuala Krai, Jeli, Machang, Tanah Merah, Pasir Puteh, Kota Bharu, Bachok dan Tumpat.
Menurut Info Bencana Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), semua mangsa berada di 16 PPS di Pasir Mas, 15 PPS di Kuala Krai, masing-masing 14 PPS di Kota Bharu, Tanah Merah dan Pasir Puteh, enam PPS di Machang, masing-masing empat PPS di Bachok dan Jeli serta dua PPS di Tumpat.
Jumlah mangsa banjir paling ramai di daerah Pasir Mas iaitu 2,290 orang membabitkan 734 keluarga diikuti Pasir Puteh (1,605 orang, 530 keluarga); Kota Bharu (1,570 orang, 484 keluarga); Kuala Krai (1,347 orang, 402 keluarga); Tanah Merah (815 orang, 255 keluarga); Tumpat (691 mangsa, 186 keluarga); Bachok (600 orang, 148 keluarga); Jeli (544 orang, 146 keluarga) dan Machang pula 406 mangsa daripada 135 keluarga.
Mangsa banjir ditempatkan termasuk di Sekolah Kebangsaan (SK) Sri Ketereh di Kota Bharu iaitu 534 mangsa daripada 152 keluarga, SK Chica Tinggi (426 mangsa, 157 keluarga) dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Baroh Pial di Pasir Mas (331 mangsa, 120 keluarga).
Sementara itu, Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) dalam kenyataan hari ini, memaklumkan Loji Rawatan Air (LRA) Teluk Mesira, Bachok terpaksa dihenti tugas sementara berikutan limpahan air banjir telah memasuki kawasan dan bangunan sistem rawatan loji, bermula pagi tadi.
Beliau berkata, keadaan itu menyebabkan bekalan air hampir 1,300 akaun pengguna terjejas.
Antara kawasan terbabit ialah Teluk Mesira, Taman SPP, Kampung Jembal, Kampung Tok Jawa, Kampung Budi, Kampung Pintu Gerbang, Kampung Wakaf Zin, Kampung Desa Kerian, Kampung Dusun Durian, Kampung Chicha Menyabung dan Kampung Gajah Mati.
“AKSB akan menggerakkan lori tangki untuk membantu pengguna terjejas. AKSB melalui PINTAS juga akan membuat pemakluman kepada pengguna terlibat melalui sistem Infoblast dan akan dikemas kini dari semasa ke semasa,” menurut kenyataan itu.
AKSB akan memaklumkan perkembangan lanjut situasi berkenaan dari semasa ke semasa menerusi saluran komunikasi di laman sesawang www.airkelantan.com.my, aplikasi MyAKSB, Facebook, Instagram atau hubungi PINTAS melalui talian 15777 jika pengguna mempunyai sebarang pertanyaan dan aduan.
-BeritaHarian